مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

دوشنبه 14 – فبروری

 

 

روزنامه آرمان ملی بار دیگر در مورد انتخابات در ولسی جرگه افغانستان تبصره کرده و با عنوان برجسته یی نوشته است که مجلس نماینده گان بیست و یک روز کار بی نتیجه انجام داده است.

روزنامه در ادامه گفته است درصورتی که نماینده گان فکر اساسی نکنند، مشکل حل نخواهد شد.

روزنامه با اشاره به میلاد حضرت محمد ص نوشته است که مسلمانان باید از پیامبر اسلام الهام بگیرند و راه های درستی را به هدف ادامه حیات و کار انتخاب کنند.

آرمان ملی درمورد سالروز خروج سربازان روسی از افغانستان نیز تبصره کرده و نوشته است که با وجود خروج عساکر شوروی از افغانستان، این کشور تا هنوز هم آینده تاریک دارد که باید به این مسئله توجه بیشتر صورت گیرد.

 

روزنامه دولتی انیس درمورد خروج نیروهای روسی از افغانستان مطلب مفصلی را به نشر رسانده و نوشته است که جهاد و دلیری های مردم افغانستان سبب گردید تا نیروهای شوروی سابق دیگر توان باقی ماندن در افغانستان نداشته باشند.

روزنامه درمطلب دیگری از برگزاری اجلاس شورای امنیت ملی افغانستان خبر داده و نوشته است که به وزرای داخله و دفاع افغانستان وظیفه داده شده است که به ایالات متحده سفر کرده و در مورد تجهیز و برنامه های آموزشی نیروهای افغان بحث و مذاکراتی با مقامات امریکایی انجام دهند.

این روزنامه درعین حال درمورد مسایل وابسته به امنیت به خصوص در ولایات جنوب افغانستان نیز تبصره کرده و نوشته است که درمورد تامین امنیت در قندهار هدایات لازم داده شده است.

 

روزنامه اراده هم درمورد جنجال های داخل ولسی جرگه افغانستان تبصره کرده و اما در این میان حکومت را به مداخله در این زمینه متهم کرده است.

روزنامه با عنوان برجسته یی در همین رابطه نوشته است که بن بست موجود در زمینه انتخاب رئیس جدید ولسی جرگه افغانستان وابسته به عملکرد حکومت است .

اراده هم درمورد بیست و ششم دلو روز خروج نیروهای روسی از افغانستان تبصره کرده و اما به مشکلات پس از آن نیز اشاره نموده است.

این روزنامه گفته است که مردم افغانستان تلاش کردند و ازادی خود را گرفتند، اما نیاز است تا آزادی خود را همچنان حفظ کنند.

 

روزنامه انگلیسی زبان اوت لوک افغانستان هم به مسئله انتخابات در ولسی جرگه افغانستان تبصره کرده است .

این روزنامه گفته است که عدم تصمیم گیری وکلا برای انتخاب رئیس جدید ولسی جرگه افغانستان خلاف قانون اساسی است که تاخیر زیادی را نیز سبب گردیده است.

روزنامه درجای دیگری درمورد خروج نیروهای روسی از افغانستان هم مطلبی را به نشر رسانده و با عنوان برجسته یی پرسیده است که ایا سربازان روسی بار دیگر به افغانستان برخواهند گشت ؟

روزنامه این مسئله را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده و نظرات مردم و تحلیل مفصلی را منتشر کرده است.


February 14th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها